Euromast twee keer zo hoog: plan moet van toren 'ontmoetingspunt 21ste eeuw' maken

De Euromast zal een totale metamorfose moeten ondergaan, waarbij de bekende Rotterdamse toren bijna twee keer zo hoog moet worden: 350 meter tegen 185 meter nu. De eigenaar van de Euromast, de Mediamax Group, heeft dat plan gemaakt. Mediamax hoopt dat de vernieuwde toren in 2001 in gebruik kan worden genomen en dan weer jaarlijks achthonderdduizend bezoekers zal trekken, net als na de opening in 1960. Met de vernieuwing is een investering van naar schatting honderdvijftig miljoen gulden gemoeid.

Rotterdams Dagblad, 17 januari 1998

Door Alexander Bakker

De nieuwe Euromast krijgt niet alleen op een voor Nederland ongeëvenaarde hoogte van 220 meter diverse horecavoorzieningen, expositieruimten en business skyboxen. Vanaf dertig meter tot bijna tweehonderd meter hoogte komen, volgens de voorlopige plannen, een kleine driehonderd zeer luxe appartementen met een vloeroppervlakte van zeventig of honderdveertig vierkante meter.
De metamorfose moet afrekenen met het oubollige karakter van wat lange tijd hét symbool van Rotterdam was. Zonder ingreep zal de Euromast steeds minder bezoekers trekken en de oprukkende hoogbouw in de stad zal de toren verder naar de achtergrond verdringen. De vernieuwingsplannen moeten de Euromast, zo stelt directeur mr. D. Beesemer van Mediamax, de positie geven van 'ontmoetingspunt van de 21ste eeuw'.

In de toren komen drie toeristische platforms, waarvoor de initiatiefnemers in drie stappen de geschiedenis van Rotterdam willen tonen. Daarbij moet gebruik gaan worden gemaakt van allerlei moderne technieken. Voor de toekomstige bewoners komt er in de top van de toren een heus Thalassa Centre. De waterbassins van dit gezondheidscentrum worden gebruikt als stabilisatoren die de 'uitslag' van de toren bij grote windsnelheden moeten beperken. Als kroon op de als 'kelk' omschreven top van de nieuwe Euromast komt op een hoogte van 255 meter een diamantvormige opbouw. Daarin moeten telecom-functies worden ondergebracht. Daar bovenop komt dan een tachtig meter hoge zendmast met een lichtbaken.
De bestaande Euromast zal deels worden gebruikt als basis voor de nieuwe toren. De huidige scheepsbrug halverwege de mast, de opbouw en de Spacetower zullen verdwijnen. De betonnen paal zal worden gebruikt als kern.

Het plan voor vernieuwing van de Euromast is de laatste weken in kleine kring gepresenteerd, onder meer aan topfunctionarissen van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam, de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting en een beperkt aantal vertegenwoordigers van politieke partijen. Volgens Mediamax-directeur Beesemer zijn de eerste reacties 'ronduit bemoedigend'. Beesemer erkent dat er 'nog heel wat moet gebeuren' eer met de naar schatting twee jaar durende bouw kan worden begonnen. ,,Wat ons betreft kan er morgen worden begonnen,'' zegt hij. ,,Het is een plan dat, naar onze mening, goed is voor Rotterdam én omgeving. Rotterdam wordt in één klap op de toeristische kaart van Europa gezet. Wij steken enorm onze nek uit door te zorgen voor én de investering én de exploitatie. Het kost de gemeente Rotterdam geen cent.''

Met z'n 350 meter wordt de nieuwe Euromast het op één na hoogste gebouw van Europa. Alleen de televisietoren in Berlijn is met 365 meter net iets groter. Het hoogste kantoorgebouw ter wereld is op dit moment de Pretronas Towers in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur (450 meter). In de Chinese stad Shanghai wordt op dit moment het World Financial Center gebouwd dat in 2001 met zijn 460 meter het hoogste kantoorgebouw zal zijn. De Amerikaanse projectontwikkelaar Donald Trump heeft plannen voor de bouw van een honderdveertig verdiepingen tellende kantoortoren van 546 meter die ooit in Manhattan moet verrijzen.