Kopers voor pand van Asklepion

Vastgoedbedrijf Merwede - voorheen onderdeel van Mediamax - heeft grote belangstelling voor het pand van het toekomstige Asklepion in Rotterdam. Merwede wil het gebouw aan de Schiedamsedijk, waarin ook het Imax Theater gehuisvest is, opkopen. De ruimte wordt dan weer verhuurd aan Asklepion. Met deze constructie kan de projectorganisatie van het medisch themapark het financiële gat van 14 miljoen gulden dichten.

Rotterdams Dagblad, 16 juni 2000

Merwede is drie maanden geleden voor het eerst benaderd door Asklepion. Makelaarskantoor Troostwijk is intermediair tussen beide partijen. ,,De gesprekken verlopen heel constructief. Ik wacht af,'' aldus Merwede-directeur D. Beesemer.

Merwede heeft een aantal voorwaarden gesteld aan een eventuele koop, onder andere aan de huursom en de erfpacht. ,,Het pand heeft de bestemming 'cultuur'. Maar als belegger in onroerend goed zijn we geïnteresseerd in multifunctionaliteit.

Mocht het onverhoopt toch nog verkeerd gaan met Asklepion, bijvoorbeeld door tegenvallen bezoekersaantallen, dan moet de mogelijkheid er zijn om het gebouw te verhuren als kantoorruimte. Daar hoort normaal een verhoging van de erfpacht bij, maar dat willen we dan niet. De gemeente Rotterdam heeft al gezegd daar heel flexibel naar te willen kijken.''

Beesemer zegt een afwachtende houding aan te nemen in de onderhandelingen. Het initiatief laat hij aan de andere partij. ,,Maar ze hebben in ons een potentiële koper. De belangstelling voor Asklepion ligt in onze betrokkenheid bij Rotterdam. Daarnaast zien we het als een leuke toeristische attractie, in aanvulling op de Euromast, waarvan we ook eigenaar zijn.''

Beesemer hoopt binnen twee weken duidelijkheid te krijgen.

Asklepion wil in dit stadium nog niets zeggen over de onderhandelingen. Interim-directeur B. van Gool bevestigt dat deze constructie een van de mogelijkheden is. ,,Maar we hebben ook nog andere ijzers in het vuur,'' aldus Van Gool.

De interim-directeur verwacht dat binnen zes weken de onderhandelingen - ook met andere kandidaat-kopers - afgerond zijn en een besluit op tafel ligt.

De start van de bouw zou nog dit jaar moeten plaatsvinden. Lange tijd was het onzeker of Asklepion wel zou doorgaan, omdat de financiering niet rondkwam. De kosten vielen in de uiteindelijke begroting veertien miljoen gulden hoger uit (vijftig miljoen).

Eerder was al veel commotie ontstaan over het dertig meter hoge beeld van de zwangere Nana, dat als eyecatcher voor Asklepion gaat fungeren.