Quote 500 - Jan-Dirk Paarlberg en David Beesemer 235

David Beesemer en Jan-Dirk Paarlberg werken nu een decennium samen in hun Merwede Group, waarin ze een portefeuille van ruim een miljard gulden beheren. Daarvan is zeventig procent vreemd vermogen.

Quote, 30 december 2001

JAN-DIRK PAARLBERG
HOEVEEL: f550 miljoen
WAARMEE: Merwede Group
LEEFTIJD: 44
WOONPLAATS: Londen
OPLEIDING: business school in VS
OPVALLENDE AANKOOP: nieuw hoofdkantoor naast Van Gogh-museum
POSITIE DIT JAAR: 58
POSITIE VORIG JAAR: 321

DAVID BEESEMER
HOEVEEL: f80 miljoen WAARMEE: Merwede Group
LEEFTIJD: 35
WOONPLAATS: Amsterdam
IN PORTEFEUILLE: o.a. horeca, Euromast
OPLEIDING: rechten UvA, 'in 3,5 jaar!'
WAPENFEIT: bankdrukt 140 kilo
POSITIE DIT JAAR: 437
POSITIE VORIG JAAR: -

DB: 'De zakenpartner van Zino Davidoff, die dertig jaar lang met hem samenwerkte, zei ooit: eerst komt onze zakenvriendschap en pas veel later komen onze vrouwen. Dat is misschien extreem, maar toch een goede omschrijving van hoeJan-Dirk en ik samenwerken. Ik werkte als senior manager corporate client bij deWestland Utrecht Hypotheekbank en werd daar gekoppeld aan Jan-Dirk, een belangrijke klant van ons. Het viel mij op dat onze gesprekken nooit over geld gingen. Jan-Dirk was de eerste vastgoedman die vermogend zijn combineerde met een brede intellectuele interesse.'

JDP: 'Over belangrijke zaken denken we hetzelfde. Direct bij onze eerste contacten viel me dat al op. We geloven allebei sterk in het principe dat vastgoed een middel is, geen doel. Ik kwam uit Londen waar ik onder meer bij Schroder en Salomon Brothers had gewerkt. Toen ik bij die laatste bank in 1984 begon als 'hoofd non-dollars syndicaten wereldwijd', werkten er 65 man. In 1989 was dat aantal gegroeid naar meer dan 1200. Ik besloot toen voor mezelf te beginnen. In 1990 kocht ik in Nederland het buitenreclamebedrijf Mediamax, dat zo goed als failliet was. Het had een omzet van 15 miljoen gulden met een negatieve cashflow van 7,5 miljoen. Tien jaar later bij de verkoop was de omzet gestegen tot 150 miljoen. Over de winst laat ik me niet uit, maar ik kan je wel zeggen dat die prima was, net als de verkoopprijs. Ik was toen al bezig met vastgoed, daarom kwam ik ook in aanraking met David, maar die eerste tijd wilde ik me volledig richten op Mediamax. Voor dat bedrijf zocht ik een partner en hebik David gevraagd.

DB: 'Ik heb maar heel kort getwijfeld. Ik had het prima naar mijn zin bij Westland, maar dit was de kans om zelf ondernemer te worden. We hadden dezelfde innovatieve ideeen over vastgoed. We hebben allebei een bancaire benadering; hetdraait bij ons allemaal om deals en rendement. In de Merwede Group zijn we volwaardige partners. Onze vastgoedportefeuille is een vrij gebruikelijke mix van winkel-, kantoor- en horecapanden, maar wel van hoogstaande kwaliteit.'

JDP: 'Horeca springt het meest in het oog. Dat begon allemaal met restaurant 't Jagershuis, dat ik eigenlijk per ongeluk in bezit kreeg. Ik had het pand als belegging willen aanhouden, maar werd er helemaal ingetrokken.'

DB: 'Nu hebben we binnen de onderneming de Oyster Group opgericht om onze horeca-activiteiten in onder te brengen. Dat is een imposant rijtje geworden metonder andere Hotel SevenOneSeven in Amsterdam, restaurant De Kloosterhoeve in Harmelen en Tante Koosje in Loenen aan de Vecht. Leuke hoogstaande tenten.'

JDP: 'Die horeca-ervaring komt nu goed van pas bij de Euromast. Dat is ons meestambitieuze project.'