Plezierig kantoor 234

Quote, 31 december 2001

In de hoogtijdagen van het roemruchte barretje Hilton bevond zich hemelsbreed een paar honderd meter verder nog een tweede etablissement waar een merkwaardige mix van zakenlieden, artiesten en criminelen elkaar opzocht: Club Apollo. Van buiten een keurige notariswoning, van binnen een huis van plezier. Het pand, gelegen op nummer 76 aan de statige Apollolaan in Amsterdam-Zuid, was lang eigendom van onroerendgoedbeleggingsmaatschappij Nedstede en belandde later bij de potige pandjesbaas Bertus Luske (nr. 426 in de Quote 500). Die sloot het bordeel en hing twee jaar geleden een bordje 'Te koop' aan de gevel. Kennelijk zette hij iets te hoog in, want niemand hapte toe. Tot vorig jaar de Merwede Group van Jan-Dirk Paarlberg (nr. 58) en David Beesemer (nr. 437) f8,4 miljoen neertelde voor de ruim bemeten twee-onder-een-kap. Sindsdien wordt er druk verbouwd. Gaan de heren soms de concurrentie met Yab Yum aan? 'Nee, beslist niet', haast David Beesemer te vertellen. 'De gemeente was heel blij toen bleek dat we er juist een kantoorpand van wilden maken. De bestemming bordeel werd geschrapt en we hadden in no time de vergunning.' Het belendende nr. 78, een voormalig nonnenhuis, belandde in de prive-portefeuille van David Beesemer. 'Ik zocht zelf nog een nieuw huis in Amsterdam en dit leek me wel wat.'