Connectie Paarlberg en Holleeder

Vastgoedmagnaat Jan-Dirk Paarlberg (49) wordt er door justitie van verdacht lid te zijn van de criminele organisatie van topcrimineel Willem Holleeder.

Het Parool, 13 April 2006

Door Bart Middelburg en Paul Vugts

Paarlberg wordt ervan verdacht zo'n vijftien miljoen euro en twee miljoen Amerikaanse dollar hebben witgewassen voor de organisatie van Holleeder. Daarnaast zou hij de Holleeder-groep via Wilbury Ltd. op Anguilla een miljoenenlening hebben verstrekt, waarmee vastgoed op de Wallen werd gekocht.

De geliquideerde Willem Endstra heeft tegen de recherche verklaard dat de groep-Holleeder een plan had om van hem afgeperste miljoenen wit te wassen. Endstra moest voor een niet bestaande glasvezelkabel van Schiphol naar Zandvoort tien miljoen investeren via een nv van Paarlberg. Dit werd bekend als het 'buistraject'.

Paarlbergs advocaat Gabriël Meijers zegt van justitie nog altijd geen stukken te hebben gehad over genoemde verdenkingen. ''Al jaren verschijnen allerlei, vaak door justitie gelekte, berichten in de media over verdenkingen tegen mijn cliënt. Endstra heeft kennelijk volop belastende verklaringen over hem afgelegd, maar wij krijgen nooit enig dossier. We hebben eerder al vergeefs geprobeerd aan stukken te komen en ook nu worden wij weer overal buitengehouden.''

''Paarlberg heeft gevraagd om een strafrechtelijk onderzoek naar het schenden van het ambtsgeheim door de politie, waardoor hij al onomkeerbaar is geschaad, nog voordat hij voor de rechtbank is verschenen.''