Zink: een trieste zaak
Screenen duurde ongewoon lang, en alles bleek in orde

Na maanden van gedoe om de papieren en zonder een kop koffie te hebben verkocht, doen de eigenaars van grand cafe Zink in het nieuwe Marnixbad hun zaak noodgedwongen over aan twee opvolgers. Die hopen wel snel open te gaan.

Parool, 6 oktober 2006

Door Paul Vugts

Het leek zo'n mooie nieuwe onderneming. Eigenaars Rob de Jong en Angelique Schippers van het cafe Arc aan de Reguliersdwarsstraat waren eind mei in de openbare aanbesteding verkozen om het grand cafe te gaan uitbaten in het nieuwe Marnixbad, dat tegenwoordig sportcentrum Het Marnix heet. Het zou een gelikt cafe-restaurant worden, geen kantine of friettent. 'Sportief hip' moest het zijn, de hele dag open, met ontbijt, lunch en diner en 's avonds naast bier en fris ook een fatsoenlijke wijn en cocktails.

Totdat stadsdeel Centrum erachter kwam dat De Jong en Schipper voor hun bar Arc ooit zaken hadden gedaan met de Merwede Group - van Jan-Dirk Paarlberg, die in opspraak is geraakt door zijn banden met de vermeende criminele organisatie van Willem Holleeder.

Het stadsdeel besloot dat een zogeheten Bibob-procedure op zijn plaats was, waarin het stadsbestuur ondernemers screent om aldus eventuele criminelen vergunningen te onthouden. Dat doorlichten duurde ongewoon lang. Maanden. De procedure verplaatste zich naar het landelijke Bibob-bureau in Den Haag, waar het onderzoek zich, ook door de zomervakantie, eindeloos voortsleepte.

Zink kon niet begin juli open, zoals gepland, maar kreeg uiteindelijk pas op 1 september een vergunning. Toen hadden De Jong en Schippers hun personeel bij gebrek aan omzet al moeten ontslaan en waren de kosten zodanig opgelopen dat een gezonde exploitatie niet meer mogelijk was.

"Het heeft allemaal zoveel geld gekost terwijl niets binnenkwam, dat het voor ons niet meer haalbaar was met Zink verder te gaan. Het eerste dienstverband ging op 1 juli in, maar de twintig mensen voor de bar, het restaurant en de keukenbrigade hebben nog geen kop koffie kunnen verkopen. Alles begon weer: het schoolzwemmen, het gymmen, maar wij konden geen kant op. Heel triest," zegt Schippers. "Wij zijn door het hele gedoe erg in de problemen geraakt en kregen alsmaar niets te horen over de voortgang van de procedure. We werden van het kastje naar de muur gestuurd en zijn heel erg teleurgesteld. Onze advocaat onderzoekt waar we met een schadeclaim terecht kunnen en hoe hoog die zou moeten zijn."

Uiteindelijk dienden zich twee geschikte opvolgers aan die Zink nu willen overnemen: eigenaar Ronald van den Noord van cafe Vertigo in het Vondelpark en Maarten de Zwart, voorheen van cafe Maarten in de Handboogstraat en tevens ex-VVD-deelraadslid in het stadsdeel Centrum. Zij hebben een principeovereenkomst getekend voor niet alleen de overname van de exploitatie van Zink, maar ook van het concept en de inventaris. Ze hopen rond 15 oktober eindelijk de eerste klanten te kunnen ontvangen.

Directeur Tom Schraven van Het Marnix spreekt van 'een heel vervelend verhaal'. "Die hele Bibob-affaire heeft ongehoord lang geduurd. De mensen van het stadsdeel hebben echt dagelijks achter de zaak aangezeten, maar het heeft niet geholpen. Achteraf blijkt dat Rob de Jong en Angelique Schippers in die hele Bibob-affaire geen blaam treft, maar intussen hebben ze wel te kennen gegeven niet meer verder te willen of kunnen gaan."

Ook de nieuwe eigenaren zullen worden gescreend volgens de Bibob-procedure, maar dat hoeft niet in de weg te staan dat Zink op 15 oktober opent, zegt Schraven. "Zij kunnen alvast doorstarten op de vergunning van De Jong en Schippers en dan moet hun procedure binnen vier maanden zijn afgerond. Dat zou toch mogelijk moeten zijn."