Forse fiscusclaim voor Paarlberg

De Belastingdienst heeft een claim van rond de 40 miljoen euro neergelegd bij vastgoedhandelaar Jan-Dirk Paarlberg, die nauw verbonden is met horecabedrijf Oyster Groep. Dat moet de zakenman volgens de fiscus nog betalen voor zaken die hij met de in 2004 geliquideerde vastgoedmagnaat Willem Endstra heeft gedaan, liet zijn advocaat Gabriël Meijers weten.

Zibb.nl, 9 oktober 2006

Door Richard Kok

‘We hebben een verschil van mening met de Belastingdienst’, licht Meijers toe. ‘Het gaat er om of mijn cliënt destijds in Nederland of in Engeland woonde en waar hij toen belastingplichtig was. Volgens ons is dat Engeland. De fiscus meent dat hij voor die zaken met Endstra belasting in Nederland moet afdragen.’

Paarlberg is samen met zijn zakenpartner David B. ook verdachte in het zogeheten Kolbak-onderzoek, dat zich richt op de vermeende afpersbende van Willem Holleeder. Justitie vermoedt dat Paarlberg en B. zijn betrokken bij het witwassen van geld dat met de afpersing van verschillende vastgoedhandelaren, onder wie Endstra, is verdiend.

Holleeder en zijn kompanen hebben zich volgens het Openbaar Ministerie namelijk schuldig gemaakt aan afpersing en bedreiging van een aantal zakenmensen. Hun criminele organisatie hield zich ook bezig met het laten uitvoeren van liquidaties, denkt justitie.